Khamis, 22 September 2022 | 4:32pm
Seramai 264 pengeksport Malaysia dan 192 pembeli asing dari 33 negara menyertai INSP MIHAS -NSTP/Rohanis Shukri
Seramai 264 pengeksport Malaysia dan 192 pembeli asing dari 33 negara menyertai INSP MIHAS -NSTP/Rohanis Shukri

MIHAS 2022 berjaya atasi sasaran jualan RM1.9 bilion

KUALA LUMPUR: Pameran Halal Antarabangsa Malaysia 2022 (MIHAS 2022) sekali lagi memecahkan rekodnya dengan menjana jualan sebanyak RM2.36 bilion, melepasi sasaran asal RM1.9 bilion.

MIHAS edisi ke-18 dianjurkan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE), yang berada di bawah naungan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Daripada jumlah yang dicatatkan itu, jualan pempamer merekodkan RM1.65 bilion, manakala RM714.7 juta telah dijana daripada Program Penyumberan Antarabangsa (INSP), yang terdiri daripada mesyuarat perniagaan kepada perniagaan (B2B) yang telah ditetapkan dijalankan secara fizikal dan maya sempena MIHAS 2022.

Kluster teratas dengan jumlah jualan tertinggi dicatatkan dalam perkhidmatan kewangan, pertanian, makanan, minuman serta produk minyak sawit.

INSP MIHAS, yang diadakan sempena MIHAS 2022, dianjurkan dengan pendekatan hibrid, yang mana seramai 264 pengeksport Malaysia dan 192 pembeli asing dari 33 negara menyertai INSP fizikal, manakala 226 pengeksport Malaysia dan 197 pembeli asing dari 48 negara mengambil bahagian dalam INSP maya.

Lima pembeli premium dari India, Qatar, Arab Saudi, Turki dan Amerika Syarikat (AS) juga dibawa masuk secara fizikal untuk bertemu dengan pengeksport Malaysia.

Jumlah jualan RM714.70 juta direkodkan, terdiri daripada RM650.22 juta daripada INSP fizikal dan RM64.48 juta daripada INSP maya.

Ketua Pegawai Eksekutif MATRADE, Datuk Mohd Mustafa Abdul Aziz, berkata melalui MIHAS, MATRADE terus memperkukuh Malaysia sebagai nadi hab halal global

Beliau berkata, tahun ini, MIHAS sememangnya lebih besar dan lebih baik susulan pendekatan hibrid.

"Menuju ke hadapan, kami menggalakkan komuniti perniagaan, terutamanya perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) untuk berfikir serantau atau antarabangsa walaupun mereka baharu ditubuhkan.

"Perniagaan mesti menyedari peluang luas yang terdapat dalam pasaran halal antarabangsa dan mengambil langkah untuk memanfaatkan mereka.

"MATRADE sedia membantu pengeksport Malaysia untuk memanfaatkan ke dalam peluang ekonomi Islam global, yang dianggarkan mencecah AS$2.8 trilion menjelang 2025," katanya dalam satu kenyataan.

Berikutan kejayaan MIHAS 2022, MATRADE mengumumkan bahawa edisi tahun depan pameran halal terbesar dunia, MIHAS 2023 akan diadakan dari 12 hingga 15 September 2023 di Pusat Perdagangan dan Pameran Antarabangsa Malaysia (MITEC), dengan hampir 400 gerai telah ditempah oleh pempamer tahun ini.

Berita Harian X